Vælg en side

Billede til indhold: https://unsplash.com/photos/mr4JG4SYOF8

I dag er sociale medier en helt uundværlig del af online markedsføring for alle slags virksomheder. Men hvorfor egentlig? Og kan det betale sig at bruge flere sociale medier på én gang? Læs mere og blive klogere på SoMe her. 

Hvis du har noget som helst med online markedsføring at gøre, har du helt sikkert hørt om SoMe – og hvis du ikke noget med online markedsføring at gøre, er du sikkert stødt på forkortelsen alligevel. Den står selvfølgelig for “Social Media”, og når det kommer til markedsføring, handler det om at bruge de sociale medier som en del af strategien. 

Få flere gode råd til Online Marketing her og bliv klogere på hele universet af teorier og strategier. Der er nemlig mange måder at gøre det på, og der er også forskellige holdninger til, hvordan man laver den bedste SoMe-strategi. Kan det fx betale sig at bruge flere sociale medier på én gang, eller er det bedre at satse på et? Vi mener godt, at det kan betale sig at bruge flere af de sociale medier. Og vi vil gerne gøre dig klogere på hvordan og hvorfor! 

Sådan vælger du dine sociale medier 

Det hele handler om at vælge de rigtige sociale medier. Det skal selvfølgelig ikke forstås sådan, at der er nogle sociale medier, der per definition er rigtige at bruge, og nogle, der er forkerte. Nej, det, det betyder, er at du skal vælge de rigtige platforme til din målgruppe. 

Segmenter din målgruppe 

Uanset hvad du tilbyder eller sælger, er det enormt vigtigt at kende din målgruppe. Det er jo dem, du skal henvende dig til, så du kan få glæde af din service eller dit produkt. Her kan det være fornuftigt at starte med at lave en målgruppe-segmentering. Det handler om at inddele den store målgruppe i mindre grupper. 

Hvilke sociale medier foretrækker kunderne? 

Lad os tage et eksempel: Du er frisør, og du vil gerne markedsføre nogle hårprodukter online. Du har både unge og midaldrende kvinder i din kundekreds. Derfor skal du ramme dem på de sociale platforme, hvor de befinder sig. Her skal du altså ind at undersøge, hvilket sociale medier de forskellige segmenter af din målgruppe foretrækker. 

Skab indhold som er relevant og giver værdi 

Fx kan det være, at de midaldrende kvinder primært bruger Facebook, mens de yngre kunder i højere grad bruger Instagram. Så er det disse to platforme, du skal bruge, og altså ikke LinkedIn. Nu handler det så bare om at skræddersy noget indhold til de sociale medier, som lige præcis giver værdi og er relevant for din målgruppe.